O tom, ako bude vyzerať automobil v budúcnosti, sa vždy vo veľkom snívalo. Pred 100 rokmi si naši starí otcovia predstavoval nové automobily s kvapkovým dizajnom. V 50-tych rokoch minulého storočia to boli automobily s jadrovým reaktorom. A rok 2000 bol v predstavách konštruktérov automobil s čo najnižším odporom vzduchu. A ako vyzerá dnes predstava o automobilizme?
Veľa nám poodhalili šéfovia automobiliek. Šéf Renaultu, Luca De Meo, predstavil začiatkom roka víziu pre ich spoločnosť, ktorá sa dá aplikovať všeobecne. Tá znie – malé autá (tzv. kategória B) budú ponúkané len ako elektromobily. Väčšie autá budú hybridné, ale len s kombináciou benzínového motora a elektromobilu. Naftové motory ostanú len pre nákladné vozidlá a dodávky. Spoločnosť vytvorí samostatnú divíziu pre zdieľaný automobilizmus, kde budú k dispozícií hlavne malé mestské autá s perspektívou autonómnej dopravy. Reaguje tak na fakt, že dnešná mladá generácia neprejavuje záujem o vlastníctvo áut. A základným faktom je, že De Meo si uvedomuje postupný pokles výroby. Preto jednu zo svojich fabrík vo Francúzsku prebudujú na „najväčší servis“ na svete. Majiteľom značky Renault ponúknu popri oprave starších modelov aj ich prestavbu na elektromobily či hybridy. Ide o skvelé riešenie a pochopenie faktu, že je ekonomicky jednoduchšie repasovať ako vyvíjať.
Šéf novej aliancie automobiliek Stellantis Carlos Tavares (ktorá združuje značky ako Peugeot, Opel, Fiat či Chrysler) bol známym kritikom elektromobility. Ani nie tak z dôvodu samotnej myšlienky, ako skôr jej postupného nasadenia v praxi. V poslednom vyjadrení z konca januára 2021 upozornil britskú vládu, že je nereálne, aby automobilky prestali vyrábať automobily na spaľovacie motory do roku 2030 a od roku 2035 len elektromobily. Jedným z mnohých problémov je, že ide o krátky čas pre vybudovanie kompletnej infraštruktúry a technológií.
Svoju prípravu pre elektromobilitu prejavil Elon Musk prostredníctvom technologických zmien v jeho prémiových modeloch Tesla S a X. Musk vidí budúcnosť áut v postupnom prechode na autonómne autá a v ich využívaní pre prácu a zábavu. Svoje modely vybavil hernými konzolami, ktoré majú zákazníci využívať v čase, keď budú nabíjať elektrinu na dlhých cestách.
Je správne, že šéfovia veľkých automobiliek začínajú verejne hovoriť o budúcnosti dopravy. V každom z vyjadrení sa spomína ekologická doprava. Čo možno chýba vo vyjadreniach je aj alternatíva vývoja motorov na vodíkový pohon. A spolu s vládami krajín pomáhať riešiť infraštruktúru pre elektrické vozidlá.