Elektromobily sú tu s nami už niekoľko rokov a postupne ich čoraz viac vidno na našich cestách. Ich rýchlejší rozvoj v niektorých krajinách brzdí najmä chýbajúca infraštruktúra a nedostatok nabíjacích staníc. Množstvo ľudí však tieto vozidlá ignoruje a to najmä kvôli mýtom, ktoré sa šíria v spoločnosti. My sa dnes pozrieme na tie najčastejšie mýty o elektromobiloch a vysvetlíme si, ako to skutočne je.
- Batérie v elektromobiloch sú tikajúcou ekologickou bombou
Batérie pre elektromobily sú väčšinou recyklovateľné (cca 95% materiálov v nich je možné recyklovať) a je len malá šanca, že sa na konci svojej životnosti jednoducho vyhodia na skládky, ako to tvrdia niektorí obhajcovia fosílnych palív.
- Elektromobily produkujú viac častíc ako bežné autá
Táto teória je založená na tom, že elektromobily majú ťažké batérie. Celá táto váha tak opotrebováva vozovku rýchlejšie, čo spôsobuje väčší únik častíc do atmosféry. Prvá vec, ktorú musíte vedieť, je, že existujú dva druhy častíc – tie menšie ako 2,5 mikrónov a zvyšné do 10 mikrónov. Malé častice sa môžu dostať do pľúc a skutočne preniknúť do krvného obehu. Tie väčšie nemôžu. Prakticky všetky častice s veľkosťou 2,5 mikrónov a menšie pochádzajú zo spaľovacích motorov. Žiadne nepochádzajú z elektromobilov. Štúdie, ktoré ukazujú, že ťažké vozidlá spôsobujú väčšie opotrebenie ciest, sa týkajú ťažkých nákladných vozidiel.
Prach z bŕzd je navyše primárnym zdrojom väčších častíc. Elektrické autá používajú mechanické brzdy oveľa menej často ako bežné autá, pretože využívajú rekuperačné brzdenie, ktoré dobíja batériu, keď spomalí. To znamená, že elektromobily vytvárajú oveľa menej brzdového prachu.
- Kvôli elektromobilom ľudia prestávajú používať verejnú dopravu
Tento mýtus je rozšírený najmä v európskych krajinách, keďže hromadnú dopravu používa viac Európanov ako Američanov. Analýza nórskeho spravodajského webu TU ukazuje, že počet ľudí, ktorí si kúpia elektrický automobil a prestanú používať systémy verejnej dopravy, je dosť malý – rádovo 5%. Vo väčšine prípadov ide o kúpu elektromobilu a spolu s tým aj presun do nového domova, ďalej od mesta.
- Pri výrobe elektromobilov sa vyprodukuje viac CO2 ako v bežných automobiloch
Štúdie ukazujú, že výroba elektrického automobilu spotrebuje podstatne viac energie ako výroba konvenčného automobilu. Veľkú časť rozdielu možno pripísať výrobe batérie. To je pravda. Keď sa však pozrieme na to ako celok, teda na výrobu a celú životnosť automobilu, elektromobily sú na tom oveľa lepšie.
Vo všeobecnosti možno konštatovať, že použitím elektriny z elektrární na fosílne palivá bude elektromobil počas svojej životnosti produkovať o 25% menej emisií. Ak ale elektrina pochádza z vodnej, veternej alebo slnečnej energie, bude počas životnosť produkovať až o 64% menej emisií.
- Elektromobily zvyšujú celkový počet automobilov na cestách
Údaje ukazujú, že väčšina elektromobilov nahrádza súčasné konvenčné auto. Asi v tretine prípadov je elektromobil jediným automobilom v domácnosti. Môžu sa vyskytnúť prípady, kedy si rodina s jedným autom kúpi elektromobil navyše. V drvivej väčšine prípadov však počet automobilov v domácnosti zostáva rovnaký.
Zdroj: https: howstuffworks.com, cleantechnica.com