Tri gigantické potravinárske spoločnosti sú tretí rok po sebe najväčšími producentmi plastového odpadu na svete.
Už tretí rok po sebe produkujú Coca-Cola, PepsiCo a Nestlé najviac plastového odpadu na svete, informuje Wilderness Society, ktorá stojí za Guardianom. Podľa ročného auditu globálneho environmentálneho hnutia Break Free From Plastic tieto tri veľké spoločnosti neurobili žiadny pokrok v znižovaní plastového odpadu. Hneď za stupňom víťazov bol Unilever, výrobca mnohých populárnych spotrebných tovarov, ako sú Lipton, Cif a Dove. Ďalším na zozname je Mondelez International – vlastník spoločnosti Milka a Oreo.
Najväčšie znečisťujúce spoločnosti
Štúdie sa zúčastnilo takmer 15 000 dobrovoľníkov z organizácie Break Free From Plastic. V 55 krajinách nazbierali celkovo 346 494 kusov plastového odpadu. Zistili, že 63 percent kontrolovaných výrobkov malo rozpoznateľnú obchodnú značku. Samotná Coca-Cola znečisťuje plasty viac ako jej konkurencia PepsiCo a Nestlé dohromady. Dobrovoľníci označili značku Coca-Cola na 13 834 kusov plastového odpadu, značku PepsiCo na 5 155 kusov a značku Nestlé na 8 633 kusov. Na Svetovom ekonomickom fóre v Davose, riaditeľ spoločnosti Coca-Cola oznámil, že spoločnosť sa nevzdá plastových fliaš, pretože „zákazníci ich majú radi“. Spoločnosti Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé a Unilever sú medzitým zodpovedné za každoročné vyprodukovanie pol milióna ton plastového odpadu iba v šiestich rozvojových krajinách. Toto množstvo odpadu je dostatočné na pokrytie 83 futbalových ihrísk. Podľa výskumov z roku 2017 až 91 percent plastového odpadu na svete nie je recyklovaný. Namiesto toho končia na skládkach, v životnom prostredí alebo sa spaľujú. Tohtoročný prieskum ukázal, že najbežnejším typom odpadu sú obaly z malých výrobkov. Ide napríklad o fľaše na omáčky, obaly na kávu, šampóny alebo ohorky z cigariet.
Sľub zlepšenia
Spoločnosť Coca-Cola na túto správu odpovedala: „Máme celosvetový záväzok recyklovať každú fľašu do roku 2030, aby žiadna z nich neskončila ako odpad a neskončila v oceáne. Recyklované plastové fľaše sú v súčasnosti dostupné na 18 trhoch po celom svete a ich počet neustále rastie “. Spoločnosť PepsiCo sa zaviazala, že do roku 2025 znížia množstvo plastov v nápojovom priemysle o 35 percent.
Nestlé vlastní niekoľko desiatok značiek, vyrába fľaše minerálnej vody, čokolády a tiež vlastní také značky ako Nescafé, Nespresso a Nesquick. Spoločnosť odpovedala, že skupina urobila významné pokroky v oblasti udržateľnej technológie balenia. Nestlé napriek tomu pripúšťa, že je stále čo zlepšovať. „Zintenzívňujeme svoje aktivity tak, aby do roku 2025 naše obaly boli 100 percent recyklovateľné alebo opakovane použiteľné.
Aj keď v posledných rokoch došlo k výraznému pokroku, pandémia výrazne spomaľuje boj proti plastom na jedno použitie – v kaviarňach, reštauráciách a obchodoch s potravinami sa čoraz viac používajú jednorazové obaly. Donáška domov a jedlo z reštaurácií zvýšili plastový odpad.
Zdroj: forsal.pl