Zamestnanci dopravných podnikov v Bratislave, Košiciach a Prešove vstupujú v pondelok 12. apríla, medzi 8.00 až 9.00 hodinou do výstražného štrajku. Následne sa môžu pridať podniky v ďalších mestách a situáciu ešte viac vyhrotiť.
Mestské dopravné podniky počas pandémie utrpeli najväčšie prevádzkové straty v ich histórii. V Bratislave majú ku dnešnému dňu výpadok 23 milónov euro a strata narastá každý mesiac o tri milióny. Vysoké prepady hlásia aj dopravné podniky v Košiciach, Prešove i Žiline. Požiadavky na dopravu sú však naďalej enormné, len v Bratislave denne vypravia vyše 800 vozidiel a o chod dopravy sa stará skoro 3000 zamestnancov.
Kým súkromní dopravcovia rovnako zasiahnutý pandémiou dotácie od štátu dostali, Bratislavský podnik doposiaľ nie. Rovnako dopadli v Košiciach, Prešove či Žiline, kde dopravné podniky nedostali ani cent. Rozhodli sa preto spojiť sily a požiadať štát o pomoc. Vyjednávaním bol poverený riaditeľ DPB Martin Rybanský.

Stretnutia s ministerstvami prebiehajú od polovice marca, no konkrétne riešenie stále neexistuje. Ak sa čoskoro nenájde, hrozí že dopravné podniky budú musieť výrazne škrtať. Znamená to prepustenie stoviek zamestnancov, vypustenie niektorých spojov, pozastavenie nákupu vozového parku a samozrejme výrazné navýšenie cien cestovného.
Zamestnanci dopravných podnikov sa v takejto situácii cítia ohrození a podvedení. Počas pandémie sme sa na nich mohli spoľahnúť. Napriek ohrozeniu svojho zdravia nepretržite jazdili. Vždy sme mohli nastúpiť do autobusu a zviesť sa k lekárovi či do práce. Teraz žiadajú pomoc od štátu, tá neprichádza a tak ich odbory vyhlásili 23. marca štrajkovú pohotovosť. Keďže sa situácia nezlepšuje, tak v Bratislave, Košiciach a Prešove vstupujú v pondelok 12. apríla, medzi 8.00 až 9.00 hodinou do výstražného štrajku.
Reálne ide o nebezpečný scenár, ktorý môže ohroziť chod miest a tým pádom aj hospodárstvo. Naše podniky však nie sú jediné, ktoré postihli finančné straty. Rovnaká situácia je všade vo svete. No mnohé podniky nemali problém, lebo štáty zabezpečili refinancovanie ich strát. Napríklad budapeštiansky dopravný podnik dostal nielen financie na pokrytie straty, ale aj podporu na nákup nového vozového parku či investície do novej infraštruktúry.
Zdroj: redakcia prestupujeme.sk