• O nás
  • Zásady používania “Cookies”
nedeľa, 5 februára, 2023
Prestupujeme.sk
  • Novinky
    Dnes sa mali ladiť detaily, no nepoznáme odpovede ani na zásadné otázky

    Dnes sa mali ladiť detaily, no nepoznáme odpovede ani na zásadné otázky

    Dochádzate do Bratislavy autobusom? Pripravte sa na komplikácie

    Dochádzate do Bratislavy autobusom? Pripravte sa na komplikácie

    Projekt „Škola udržateľnej budúcnosti“

    Projekt „Škola udržateľnej budúcnosti“

    dom z kavy

    Ako vyzerá dom budovaný z kávy? Inovatívny startup očaril verejnosť

    rolloe2

    Rolloe – unikátne koleso na bicykli, ktoré čistí vzduch počas jazdy. Ako to dokáže?

    ekologická fľaša

    Veci, ktoré môžete urobiť v prospech seba aj životného prostredia

    Unikátne trasy vlakom, ktoré by ste mali skúsiť

    Unikátne trasy vlakom, ktoré by ste mali skúsiť

    loooflife4

    Eko truhla je vyrobená z podhubia

    buducnost mobility

    Čo nás čaká? Superopravovňa a herné konzoly

  • Rozhovory
    David Lahucky

    Rozhovor s cyklo-trénerom Dávidom Lahučkým: tolerantný by mal byť každý, či vodič alebo cyklista

    europsky den ochrany prirody

    Európsky deň prírodných a národných parkov: rozhovor s riaditeľkou sekcie ochrany prírody a krajiny

    nehodovost na slovenskych cestach

    Aké sú najčastejšie príčiny nehôd na cestách? Branislav Hokina prezradil, v čom sa môžeme zlepšiť

    jaroslav kmet

    Jaroslav Kmeť a Michal Sura: rozhovor o elektromobiloch a verejnej doprave

    Predseda BSK Juraj Droba: elektromobilita je vízia budúcnosti

    Predseda BSK Juraj Droba: elektromobilita je vízia budúcnosti

  • Ilustrácie
  • Blog
  • O nás
Žiadne výsledky
Zobraziť všetko
  • Novinky
    Dnes sa mali ladiť detaily, no nepoznáme odpovede ani na zásadné otázky

    Dnes sa mali ladiť detaily, no nepoznáme odpovede ani na zásadné otázky

    Dochádzate do Bratislavy autobusom? Pripravte sa na komplikácie

    Dochádzate do Bratislavy autobusom? Pripravte sa na komplikácie

    Projekt „Škola udržateľnej budúcnosti“

    Projekt „Škola udržateľnej budúcnosti“

    dom z kavy

    Ako vyzerá dom budovaný z kávy? Inovatívny startup očaril verejnosť

    rolloe2

    Rolloe – unikátne koleso na bicykli, ktoré čistí vzduch počas jazdy. Ako to dokáže?

    ekologická fľaša

    Veci, ktoré môžete urobiť v prospech seba aj životného prostredia

    Unikátne trasy vlakom, ktoré by ste mali skúsiť

    Unikátne trasy vlakom, ktoré by ste mali skúsiť

    loooflife4

    Eko truhla je vyrobená z podhubia

    buducnost mobility

    Čo nás čaká? Superopravovňa a herné konzoly

  • Rozhovory
    David Lahucky

    Rozhovor s cyklo-trénerom Dávidom Lahučkým: tolerantný by mal byť každý, či vodič alebo cyklista

    europsky den ochrany prirody

    Európsky deň prírodných a národných parkov: rozhovor s riaditeľkou sekcie ochrany prírody a krajiny

    nehodovost na slovenskych cestach

    Aké sú najčastejšie príčiny nehôd na cestách? Branislav Hokina prezradil, v čom sa môžeme zlepšiť

    jaroslav kmet

    Jaroslav Kmeť a Michal Sura: rozhovor o elektromobiloch a verejnej doprave

    Predseda BSK Juraj Droba: elektromobilita je vízia budúcnosti

    Predseda BSK Juraj Droba: elektromobilita je vízia budúcnosti

  • Ilustrácie
  • Blog
  • O nás
Žiadne výsledky
Zobraziť všetko
Prestupujeme.sk
Úvod Rozhovory

Aké sú najčastejšie príčiny nehôd na cestách? Branislav Hokina prezradil, v čom sa môžeme zlepšiť

mm Od Prestupujeme
Zverejnené 2 roky dozadu
nehodovost na slovenskych cestach

Zdroj: pixabay.com

Čo vplýva na menšiu nehodovosť na cestách? Koľko máme železničných priecestí? A ako sa správajú na cestách cyklisti či motorkári? Aj to sú otázky na Branislava Hokinu, štátneho radcu MDV SR z odd. Bezpečnosti cestnej prevádzky. 

Aké sú hlavné činnosti BECEP? 

BECEP, Bezpečnosť cestnej premávky, je samostatné oddelenie, ktoré spadá do pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby SR. 

Hlavnými úlohami sú koordinácie všetkých ministerstiev v úlohách týkajúcich sa podpory bezpečnosti cestnej premávky v súvislosti s takzvaným Národným plánom SR pre BEECP 2011-2020. Realizovať aktivity podporujúce bezpečnosť cestnej premávky zamerané na chodcov, cyklistov, motocyklistov a vodičov všetkých vekových skupín. Potom je to  vypracovávanie legislatívnych, strategických a koncepčných materiálov, ktoré majú vzťah k bezpečnosti cestnej premávky. A našou úlohou je zabezpečovať medzinárodnú komunikáciu a plnenie záväzkov a úloh vyplývajúcich z rokovaní medzinárodných organizácií. Ale zjednodušene sa to povedať, že BECEP je cesta pre život.

Aký je dlhodobý vývoj nehodovosti na Slovensku?  Kto je najzraniteľnejším z pohľadu zranení a úmrtí na Slovensku? 

Podľa štatistiky ktorá je k dispozícií je trend nehôd klesajúci. Najzraniteľnejší sú starší občania a deti. Starší občania pravdepodobne majú nie najpresnejší odhad situácie a schopnosti svojich síl. Pre deti platí, že si nedokážu podrobne predstaviť riziko, a nebezpečenstvo čo im hrozí.

Aké sú najčastejšie príčiny nehodovosti na cestách?

Najčastejšími príčinami sú nedodržanie povolenej rýchlosti, preceňovanie svojich schopností, nepozornosť za volantom a aj požívanie alkoholických nápojov pred jazdou. Treba si uvedomiť jednu hlavnú vec. A tou je, že je auto zbraň v rukách nezodpovedného vodiča. 

Častým problémom sú železničné priecestia. Aký je ich stav na Slovensku?

Železničné priecestia a prechody, či prejazdy sú veľkým problémom už veľmi dlhý čas. Určite ešte stále rezonujú vo verejnosti medializované správy o tragických nešťastiach ako boli v Polomke, Rožkovanoch, na úsekoch okolo Žiliny. Nehôd je strašne veľa a  nie každé sa skončí relatívne šťastne ako to čo sa stalo pri Banskej Bystrici – Iliaši v marci tohto roku

Avšak k reči štatistík – v roku 2020 bolo na Slovensku 2079 železničných priecestí. Nehôd bolo 36. Zranených bolo 9 a mŕtvych 8. Pre porovnanie dáta z roku 2010. Na železničných priecestiach bolo 50 nehôd a 15 zranených. Umrelo 11 ľudí. Trend je dobrý, no stále sa dá veľa zlepšovať.

Ešte donedávna sa pripisovali vážne dopravné nehody aj zastaranému vozovému parku. Platí to aj v súčasnosti?

V dnešnej dobe sa táto situácia zlepšila. Dnes človek musí pracovať na auto rok a v minulosti si musel šetriť niekoľko rokov aby sa dostal k najlacnejšej škodovke. Veľmi pomohlo aj „šrotovné“, pomocou ktorého si veľa ľudí vymenilo svoje staré auto za nové. V dnešnej dobe už nie je zastaralý vozový park častou príčinou dopravných nehôd. Ako úsmevné ma teraz napadlo, že si pamätám z detstva každé prázdniny otec rozobral auto do „poslednej skrutky“ a opravoval si ho na dvore sám. Dnes to už nie je možné. Dnes máte problém si vymeniť žiarovku na aute. 

Dávnym problémom je súžitie medzi cyklistami a vodičmi automobilov či už v meste alebo mimo mesta. Ako náležitosti má spĺňať podľa predpisov cyklista na cestách v meste a mimo mesta? A ako vodič motorového vozidla voči cyklistovi?

Akurát mám dnes čerstvý zážitok z cesty do práce. Nedostal som prednosť od cyklistu „samovraha“! Evidentne podľa reakcii ho to ani netrápilo, že mi nedal prednosť a zrážky by mala pre neho vážne následky. Cyklista by hlavne mal byť označený reflexnými prvkami. Nevadilo by mi, keby museli aj bicykle svietiť. Lebo netreba len vidieť ale hlavne treba byť videný. V druhom rade by si mal uvedomiť, že dopravné predpisy platia aj pre neho. Tu si myslím je veľký nedostatok v prevencii a výchove. Je pripravovaný zákon, ktorý má byť predložený poslancom NR SR na schválenie v ktorom sa bude riešiť predbiehanie cyklistu 1,5 metra.

Aký je stav s nehodovosťou motocyklistov? 

Na Slovensku v roku 2020 bolo 359 nehôd motocyklistov. Z toho bolo 22 mŕtvych, 98 ťažko ranených a 231 ľahko zranených. Z toho bol prítomný alkohol pri 31 motocyklistoch.  Pre zaujímavosť v roku 2019 bolo o 13 nehôd viac a o 11 mŕtvych menej. Chápem, že motorka je dobrá na vyvetranie si hlavy ale následky zvyknú byť fatálne. Motorkára okrem oblečenia nechráni vlastne nič. 

Je pravda, že mladí vodiči spôsobujú viac dopravných nehôd?

Zase začnem štatistikou. V roku 2020 bolo 2500 dopravných nehôd, kde účastníci boli osoby vo veku od 18 do 28 rokov. Celkom vysoké číslo. BECEP má vo svojej stratégii, ktorú pripravuje aj zahrnutý plán zníženia dopravnej nehodovosti o 50%. Dúfame, že sa to podarí splniť.  

Slovensko malo v roku 2009 najbezpečnejší prechod pre chodcov v Európe. Nachádza sa v Bratislave na rohu ulíc Dostojevského rád a ulici Klemensova. Paradoxne, na sociálnych sieťach sme mali aj najkomickejší prechod tiež v Bratislave na Kutlíkovej ulici, ktorý sa medzičasom opravil. Ako vy hodnotíte stav prechodov cez cestu na Slovensku? Koľko z nich sú bezbariérové a dostatočne osvetlených? Ako sa podieľa a bude podieľať BECEP na edukácií či už žiakov alebo aj vodičov do budúcnosti?

A ten prechod je riadený svetelnou signalizáciou. To skôr sa dá hovoriť o nezodpovednosti ako o technickom riešení. Cesta v Bratislave cez Dostojevského rád je veľmi frekventovaná.

Iný obraz je prechod na Kutlíkovej ulici. Sám som cyklista a ten prechod ako Petržalčan veľmi dobre poznám a sám so krútil hlavou, že ako je je vôbec možné, že prechod nikde nevedie a nie je spojitý. Našťastie sa už dal trošku do poriadku. Ale aj tak, ten úsek je veľmi rizikový a chodec alebo cyklista na prechode vo veľkej miere nič vodičom nehovoria. Treba tu zvýšiť preventívnu a asi aj represívnu aktivitu voči nezodpovedným osobám.

V súčasnosti sa postupne prechádza na ekologickejšiu formu dopravy. Bicykle, elektrické kolobežky sa stávajú súčasťou miest. Klasické automobily nahrádzajú hybridy a elektrické vozidlá. Aký je váš pohľad na bezpečnosť cestnej premávky v najbližších rokoch?

Pred pár rokmi som na jednej konferencii povedal, že dopravy na pozemných komunikáciách by mala byť aspoň z časti riadená ako letecká doprava. Vyvolal som vtedy úsmevy kolegov. Dnes s príchodom rôznych „smart“ riešení, riešení mobility, autonómnych systémov do áut sa k tomuto pomaly dostávame. Dnes nie je nič prekvapujúce ak vás navigácia informuje o rýchlostiach o aktuálnej situácií na ceste po ktorej idete, alebo prípadnom nebezpečenstve. S vývojom IT technológii v automobilovom priemysle a zavádzaní nových myšlienok a poznatkov do áut sa v budúcnosti veľmi veľa problémov na cestách vyrieši. Ako príklad mi napadajú už spomínané železničné priecestia. Ak bude ma navigácia upozorňovať, že ide vlak a nemám vstúpiť na železničné priecestie, tak to je veľký bonus do riešenia problematiky železničných priecestí. A navigáciu alebo konektivitu s mobilmi má už dnes skoro každé nové auto.  

 

Ďakujeme za rozhovor!

Značky: bratislavaslovenskoverejná doprava
mm

Prestupujeme

Sme skupina nadšencov, ktorí píšu o ekológii a doprave. Veríme, že našim obsahom inšpirujeme ľudí na zmenu smerom k zodpovednejšiemu životnému štýlu. Či už zodpovednejším správaním sa v domácnosti, prestupom do verejných dopravných prostriedkov alebo zakúpením zelených alternatív dopravy.

Ďalší článok
BikeKIA

BikeSharing na Slovensku – podrobný prehľad jednotlivých miest!

Obľúbené

BikeKIA

BikeSharing na Slovensku – podrobný prehľad jednotlivých miest!

16. apríla 2021
dom z kavy

Ako vyzerá dom budovaný z kávy? Inovatívny startup očaril verejnosť

27. septembra 2021

Kategórie

  • Blog
  • Ilustrácie
  • Novinky
  • Rozhovory

Značky

blog bratislava cestovanie ekológia elektromobilita názor podnikanie rozhovory slovensko svet valentin verejná doprava zahraničie zdieľaná ekonomika znečistenie
Prestupujeme.sk

Iniciatíva prestupujeme.sk prináša články, fotografie, inforgrafiky a ďalšie novinky zo sveta dopravy a ekológie.

Kontaktujte nás: ahoj@prestupujeme.sk

Kategórie

  • Rozhovory
  • Novinky
  • Blog

Sociálne siete

Značky

blog bratislava cestovanie ekológia elektromobilita názor podnikanie rozhovory slovensko svet valentin verejná doprava zahraničie zdieľaná ekonomika znečistenie

Populárne príspevky

Dnes sa mali ladiť detaily, no nepoznáme odpovede ani na zásadné otázky

Dnes sa mali ladiť detaily, no nepoznáme odpovede ani na zásadné otázky

4. októbra 2021
Dochádzate do Bratislavy autobusom? Pripravte sa na komplikácie

Dochádzate do Bratislavy autobusom? Pripravte sa na komplikácie

1. októbra 2021
  • O nás
  • Zásady používania “Cookies”

© Copyright 2021 Prestupujeme.sk - Všetky práva vyhradené pre túto webovú.

Žiadne výsledky
Zobraziť všetko
  • Novinky
  • Rozhovory
  • Ilustrácie
  • Blog
  • O nás

© Copyright 2021 Prestupujeme.sk - Všetky práva vyhradené pre túto webovú.

Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies.

Prestupujeme.sk
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.