Čo vplýva na menšiu nehodovosť na cestách? Koľko máme železničných priecestí? A ako sa správajú na cestách cyklisti či motorkári? Aj to sú otázky na Branislava Hokinu, štátneho radcu MDV SR z odd. Bezpečnosti cestnej prevádzky.
Aké sú hlavné činnosti BECEP?
BECEP, Bezpečnosť cestnej premávky, je samostatné oddelenie, ktoré spadá do pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby SR.
Hlavnými úlohami sú koordinácie všetkých ministerstiev v úlohách týkajúcich sa podpory bezpečnosti cestnej premávky v súvislosti s takzvaným Národným plánom SR pre BEECP 2011-2020. Realizovať aktivity podporujúce bezpečnosť cestnej premávky zamerané na chodcov, cyklistov, motocyklistov a vodičov všetkých vekových skupín. Potom je to vypracovávanie legislatívnych, strategických a koncepčných materiálov, ktoré majú vzťah k bezpečnosti cestnej premávky. A našou úlohou je zabezpečovať medzinárodnú komunikáciu a plnenie záväzkov a úloh vyplývajúcich z rokovaní medzinárodných organizácií. Ale zjednodušene sa to povedať, že BECEP je cesta pre život.
Aký je dlhodobý vývoj nehodovosti na Slovensku? Kto je najzraniteľnejším z pohľadu zranení a úmrtí na Slovensku?
Podľa štatistiky ktorá je k dispozícií je trend nehôd klesajúci. Najzraniteľnejší sú starší občania a deti. Starší občania pravdepodobne majú nie najpresnejší odhad situácie a schopnosti svojich síl. Pre deti platí, že si nedokážu podrobne predstaviť riziko, a nebezpečenstvo čo im hrozí.
Aké sú najčastejšie príčiny nehodovosti na cestách?
Najčastejšími príčinami sú nedodržanie povolenej rýchlosti, preceňovanie svojich schopností, nepozornosť za volantom a aj požívanie alkoholických nápojov pred jazdou. Treba si uvedomiť jednu hlavnú vec. A tou je, že je auto zbraň v rukách nezodpovedného vodiča.
Častým problémom sú železničné priecestia. Aký je ich stav na Slovensku?
Železničné priecestia a prechody, či prejazdy sú veľkým problémom už veľmi dlhý čas. Určite ešte stále rezonujú vo verejnosti medializované správy o tragických nešťastiach ako boli v Polomke, Rožkovanoch, na úsekoch okolo Žiliny. Nehôd je strašne veľa a nie každé sa skončí relatívne šťastne ako to čo sa stalo pri Banskej Bystrici – Iliaši v marci tohto roku
Avšak k reči štatistík – v roku 2020 bolo na Slovensku 2079 železničných priecestí. Nehôd bolo 36. Zranených bolo 9 a mŕtvych 8. Pre porovnanie dáta z roku 2010. Na železničných priecestiach bolo 50 nehôd a 15 zranených. Umrelo 11 ľudí. Trend je dobrý, no stále sa dá veľa zlepšovať.
Ešte donedávna sa pripisovali vážne dopravné nehody aj zastaranému vozovému parku. Platí to aj v súčasnosti?
V dnešnej dobe sa táto situácia zlepšila. Dnes človek musí pracovať na auto rok a v minulosti si musel šetriť niekoľko rokov aby sa dostal k najlacnejšej škodovke. Veľmi pomohlo aj „šrotovné“, pomocou ktorého si veľa ľudí vymenilo svoje staré auto za nové. V dnešnej dobe už nie je zastaralý vozový park častou príčinou dopravných nehôd. Ako úsmevné ma teraz napadlo, že si pamätám z detstva každé prázdniny otec rozobral auto do „poslednej skrutky“ a opravoval si ho na dvore sám. Dnes to už nie je možné. Dnes máte problém si vymeniť žiarovku na aute.
Dávnym problémom je súžitie medzi cyklistami a vodičmi automobilov či už v meste alebo mimo mesta. Ako náležitosti má spĺňať podľa predpisov cyklista na cestách v meste a mimo mesta? A ako vodič motorového vozidla voči cyklistovi?
Akurát mám dnes čerstvý zážitok z cesty do práce. Nedostal som prednosť od cyklistu „samovraha“! Evidentne podľa reakcii ho to ani netrápilo, že mi nedal prednosť a zrážky by mala pre neho vážne následky. Cyklista by hlavne mal byť označený reflexnými prvkami. Nevadilo by mi, keby museli aj bicykle svietiť. Lebo netreba len vidieť ale hlavne treba byť videný. V druhom rade by si mal uvedomiť, že dopravné predpisy platia aj pre neho. Tu si myslím je veľký nedostatok v prevencii a výchove. Je pripravovaný zákon, ktorý má byť predložený poslancom NR SR na schválenie v ktorom sa bude riešiť predbiehanie cyklistu 1,5 metra.
Aký je stav s nehodovosťou motocyklistov?
Na Slovensku v roku 2020 bolo 359 nehôd motocyklistov. Z toho bolo 22 mŕtvych, 98 ťažko ranených a 231 ľahko zranených. Z toho bol prítomný alkohol pri 31 motocyklistoch. Pre zaujímavosť v roku 2019 bolo o 13 nehôd viac a o 11 mŕtvych menej. Chápem, že motorka je dobrá na vyvetranie si hlavy ale následky zvyknú byť fatálne. Motorkára okrem oblečenia nechráni vlastne nič.
Je pravda, že mladí vodiči spôsobujú viac dopravných nehôd?
Zase začnem štatistikou. V roku 2020 bolo 2500 dopravných nehôd, kde účastníci boli osoby vo veku od 18 do 28 rokov. Celkom vysoké číslo. BECEP má vo svojej stratégii, ktorú pripravuje aj zahrnutý plán zníženia dopravnej nehodovosti o 50%. Dúfame, že sa to podarí splniť.
Slovensko malo v roku 2009 najbezpečnejší prechod pre chodcov v Európe. Nachádza sa v Bratislave na rohu ulíc Dostojevského rád a ulici Klemensova. Paradoxne, na sociálnych sieťach sme mali aj najkomickejší prechod tiež v Bratislave na Kutlíkovej ulici, ktorý sa medzičasom opravil. Ako vy hodnotíte stav prechodov cez cestu na Slovensku? Koľko z nich sú bezbariérové a dostatočne osvetlených? Ako sa podieľa a bude podieľať BECEP na edukácií či už žiakov alebo aj vodičov do budúcnosti?
A ten prechod je riadený svetelnou signalizáciou. To skôr sa dá hovoriť o nezodpovednosti ako o technickom riešení. Cesta v Bratislave cez Dostojevského rád je veľmi frekventovaná.
Iný obraz je prechod na Kutlíkovej ulici. Sám som cyklista a ten prechod ako Petržalčan veľmi dobre poznám a sám so krútil hlavou, že ako je je vôbec možné, že prechod nikde nevedie a nie je spojitý. Našťastie sa už dal trošku do poriadku. Ale aj tak, ten úsek je veľmi rizikový a chodec alebo cyklista na prechode vo veľkej miere nič vodičom nehovoria. Treba tu zvýšiť preventívnu a asi aj represívnu aktivitu voči nezodpovedným osobám.
V súčasnosti sa postupne prechádza na ekologickejšiu formu dopravy. Bicykle, elektrické kolobežky sa stávajú súčasťou miest. Klasické automobily nahrádzajú hybridy a elektrické vozidlá. Aký je váš pohľad na bezpečnosť cestnej premávky v najbližších rokoch?
Pred pár rokmi som na jednej konferencii povedal, že dopravy na pozemných komunikáciách by mala byť aspoň z časti riadená ako letecká doprava. Vyvolal som vtedy úsmevy kolegov. Dnes s príchodom rôznych „smart“ riešení, riešení mobility, autonómnych systémov do áut sa k tomuto pomaly dostávame. Dnes nie je nič prekvapujúce ak vás navigácia informuje o rýchlostiach o aktuálnej situácií na ceste po ktorej idete, alebo prípadnom nebezpečenstve. S vývojom IT technológii v automobilovom priemysle a zavádzaní nových myšlienok a poznatkov do áut sa v budúcnosti veľmi veľa problémov na cestách vyrieši. Ako príklad mi napadajú už spomínané železničné priecestia. Ak bude ma navigácia upozorňovať, že ide vlak a nemám vstúpiť na železničné priecestie, tak to je veľký bonus do riešenia problematiky železničných priecestí. A navigáciu alebo konektivitu s mobilmi má už dnes skoro každé nové auto.
Ďakujeme za rozhovor!