S trénerom cyklistiky Dávidom Lahučkým sme sa porozprávali nielen o športe, ale aj o tom ako sú tolerantní slovenskí vodiči, ako si vyberať správny bicykel a na čo dbať pri servise bicykla.
Ste trénerom cyklistiky. Aká je vaša pracovná náplň?
Pre svojich klientov pripravujem tréningové plány na mieru. Každému klientovi pred začatím spolupráce pošlem zopár otázok, z ktorých si vytvorím základnú vstupnú anamnézu. Tá mi potom pomôže pri vytváraní plánu tak aby to každému klientovi vyhovovalo. Plány vždy prispôsobujem aktuálnemu fyzickému a zdravotnému stavu, kondícii, časovému priestoru ktorý daný klient má, a v neposlednom rade jeho cieľom. Iný plán má nastavený klient, ktorý má za cieľ vyhrávať preteky, ako klient ktorý chce schudnúť a zlepšiť si kondíciu. Celý proces mám zastrešený pod projektom Discover Cycling, ktorý sme založili spolu s Erikom Točekom pred cca tromi rokmi. Zároveň sme vytvorili rovnomenný cyklistický klub, do ktorého sa môžu naši klienti v prípade záujmu prihlásiť.
Okrem toho sme sa začali venovať aj deťom. Pre nich robíme tréningy pravidelne v BA a LM v utorky a štvrtky.
Na aké disciplíny sa delí cyklistika?
Štandardne ľudia vidia v TV Tour de France a nejaké horské preteky, a tak to aj berú.. že existuje iba cestná a horská cyklistika (MTB). Ti zbehlejší ešte postrehnú aj cyklokros. Okrem týchto disciplín ale existuje v cyklistike mnoho ďalších – dráhová cyklistika, MTB – downhill (zjazd), MTB – cross country (XC), BMX, Cyklotrial, Sálová cyklistika a Cyklistika pre všetkých.
Rodičia častokrát chcú, aby sa ich deti venovali športovo cyklistike. Sú nejaké kritéria, ktoré rozhodujú o tom, že sa v dieťati skrýva talent? Ako by sa malo v takomto prípade postupovať a ako vyzerá športový rast dieťaťa?
Primárne si treba uvedomiť, že tréning u detí nie je ako u dospelých. K deťom nemôžeme pristupovať pri tréningu tak ako k dospelým. Z toho potom plynie všetko ostatné. U detí do 10-12 rokov by mal byť tréning postavený primárne na hrách a rozvoji koordinačných schopností. Všetky tieto aspekty sa potom u detí v neskoršom veku zúročia. Aj medzi profesionálmi je mnoho jazdcov ktorí si prešli od BMX či MTB, až po cyklokros, a cestná cyklistika je potom tá „čerešnička na torte“.
Väčšina z nás sa venuje rekreačnej cyklistke. Či už je to cestná alebo horská. Častokrát sa ľudia snažia napodobňovať svoje športové idoly z televízie. Aké máte praktické rady v rámci tejto cyklistiky?
Áno je to tak, každý si vytvára idoly a chce sa im čo najviac podobať. Cyklistika je v tomto veľmi poctivá – pokiaľ nemáte natrénované, tak sa budete podobať iba dresom, či bicyklom 😊. V každom prípade, ak aj niekto chce napodobňovať profi cyklistov, či už v štýle zjazdovania alebo šprintovania, vždy treba dbať na to, že my nemáme podmienky ako profi cyklisti na pretekoch, kde majú uzavretú premávku. Aj preto si oni môžu dovoliť v zjazde prechádzať z pruhu do pruhu a zjazdovať vo veľkých rýchlostiach. Veľa ľudí si toto neuvedomuje a vystavuje tak riziku aj seba a aj ostatných účastníkov premávky.
Aký je rozdiel medzi horským, krosovým a trekingovým bicyklom? Môžu sa tieto bicykle používať aj na cestách?
Každý typ bicykla je špecifický a bol navrhnutý tak, aby čo najviac vyhovoval svojej špecializácii. V skratke to znamená, že áno, v zásade každý bicykel je možné používať aj na ceste, ale je to na úkor pohodlia a vynaloženej energie. Napr. na horskom bicykli môžete ísť bez problémov aj na cestu, ale na zdolanie rovnakej vzdialenosti budete potrebovať omnoho viac energie ako na cestnom či trekingovom.
Aké sú podľa vás najčastejšie chyby, ktoré bežní cyklisti nedodržiavajú a mali by sa zmeniť?
V prvom rade si treba uvedomiť, že sa väčšinu času pohybujeme v premávke. To znamená, že aj cyklisti musia dodržiavať pravidlá cestnej premávky. Je pravda, že na Slovensku sú vzťahy na cestách medzi rôznymi účastníkmi – či už chodcami, vodičmi alebo cyklistami – veľakrát napäté a nie veľmi ideálne. Preto je zásadné, aby sa každý pozrel najskôr na seba, a potom posudzoval druhých. Na ceste predsa nie sme sami a musíme rešpektovať jeden druhého.
Viete pomenovať, na aké pravidlá cestnej premávky si majú dávať cyklisti na cestách dávať pozor v rámci mesta a mimo neho?
Veľmi diskutovanou témou je nosenie prilby. Ja osobne som toho názoru, že prilba je od toho aby ma ochránila – takže ak by mi to aj nikto nenariadil – v meste je veľké riziko, že sa stane nehoda, a nie vždy to dopadne dobre. U mňa platí, že radšej rozbitá prilba, ako ležať v kóme s rozbitou hlavou. A opäť sa vrátim k spomenutému – treba dodržiavať pravidlá cestnej premávky a myslieť na to, že na ceste nie sme iba my cyklisti. Keď sa stane nehoda – cyklista nie je krytý ničím, čiže je v omnoho väčšom nebezpečenstve, ako šofér, ktorý skončí v najhoršom s rozbitým sklom alebo pokrčenými plechmi. Preto keď sadáte za volant, myslite na to, že auto je „zbraň“ vo vašich rukách.
Sú podľa vás slovenskí vodiči tolerantní voči cyklistom?
Aj áno, aj nie. Prevažujú tí, ktorí áno, ale na Slovensku je stále mnoho arogantných šoférov, ktorí si myslia, že cyklista nemá na ceste čo hľadať. Bohužiaľ to ale nie je dobré, pretože tolerantný by mal byť každý, či vodič alebo cyklista. Inak sa budeme stále stretávať s nehodami, ktoré sú veľakrát tragické.
Vzťahujú sa nejaké pravidlá aj na rekreačnú horskú cyklistiku?
Ak sa bavíme o hromadných podujatiach, tak áno, každý pretek má svoje pravidlá. Ak sa bavíme o vození sa po lese, tak tam sú zasa pravidlá vždy stanovené správcom daného územia. V základe ale platí, že my sme „hosťom“ v prírode, takže keď sa tam už s rodinou alebo priateľmi vyberieme, treba dbať nato že lesy nie sú smetisko a sú domovom pre zvieratá.
Vedeli by ste poradiť ako si vybrať čo najlepšie bicykle pre rekreačnú cyklistiku? Či už pre cestnú alebo horskú. Aké parametre si má zákazník všímať?
Treba sa zamyslieť, koľko času budete na bicykli tráviť a samozrejme aj že kde. Ak sa chcete primárne voziť v lese, alebo po nespevnených cestách, je lepšie rozhodnúť sa pre horský bicykel. Ak budete prevažne jazdiť po asfaltových alebo spevnených cestách, prípadne kvalitnejších nespevnených „poľných“ cestách, ideálne riešenie by bolo trekingový bicykel. Základným parametrom je vybrať si správnu veľkosť bicykla. Ostatné veci vám už poradí predajca – ale výbava je zasa závislá od výšky rozpočtu, ktorý máte na bicykel vyhradený.
Dôležitý je aj servis bicykla. Aké sú najčastejšie chyby ktoré robíme?
Základná chyba je, že bicykel vôbec neservisujete 😊. Ďalší najčastejší problém je nenamazaná reťaz – ja osobne mažem takmer pred každou jazdou, či zle dofúkané gumy. Neskôr potom treba kontrolovať, či nie je potrebné vymeniť reťaz. Dôležité sú tiež brzdy – treba kontrolovať opotrebenie špalíkov, v prípade kotúčových bŕzd kontrola platničiek a kotúča. Poväčšine sa ale servisu bicyklov venujú v každej predajni a takéto základné úkony stoja pár euro.
Ako ste spokojný s kvalitou cyklistických chodníkov na Slovensku? V čom sme dobrí a v čom potrebujeme pridať?
Toto je veľmi regionálne, ja žijem v BA a o tom mám aj najväčší prehľad. Je to tu celkom diskutabilné – máme tu hrádzu, ktorá sa ťahá cez hranicu s maďarskom až do rakúska. Z oboch strán cesta pokračuje ako cyklochodník. Čo sa ale ciest týka, veľakrát máme namaľované cyklopruhy do neznáma, prípadne nie sú úplne v súlade so stavom ciest a dopravnou situáciou. Našťastie sa však na tom pracuje. Zapájajú sa aj mnohé združenia a organizácie ako napr. Cyklokoalícia, ktorí sa vo veľkej miere zasluhujú o rozvoj cyklodopravy. Mimo BA spomeniem napr. Trnavu, či Považie, kde sú na tom pomerne dobre a dosť sa snažia rozvíjať podmienky pre cyklistov.
Aké časti Slovenska či Európy odporúčate pre cykloturistiku?
V rámci cykloturistiky sa dá polemizovať dlhé hodiny – ak máte neobmedzený čas, sadnite na bike a choďte 😊. Ak máte týždeň, či dva, ste závislí od vzdialenosti/času. Vždy sa treba pozerať na krajinu do ktorej idete, aká je v nej kultúra, ako chápu a rešpektujú cyklistov, aké majú podmienky v doprave atď. Pri plánovaní vám pomôže buď mapa EuroVelo, kde máte zoznam európskych cyklotrás, prípadne svetová mapa bikesharingu, ktorú viete využiť pri návšteve svetových miest.
Zdroj: redakcia prestupujeme.sk